2.1. Pobožnost prema Gospi od Danača
Pobožnost prema Gospi od Danača već u XV. stoljeću bila je velika, a dokumenti iz XVI. st. Danče spominju kao zavjetno svetište Dubrovčana izvan gradskih zidina koji su Gospi od Danača rado hodočastili. Taj običaj hodočašća sačuvan je do danas kada se u treću nedjelju listopada, svake godine na blagdan Gospe od Danača, pred Gospinim likom sliju vjerničke molitve njezinih brojnih štovatelja iz Grada i okolice.
Možemo reći da je svetište na Dančama od svog početka zavjetno svetište, jer - kao što smo naveli u prethodnom dijelu ovog izlaganja - zavjet tj. molitva Bogu da zaštiti i oslobodi Grad od kužnih bolesti jest glavni razlog da se je Senat Republike odlučio za gradnju crkve posvećene Djevici Mariji na (u ono doba pustim) dančarskim hridinama.
U Consilium rogatorum, knjiga XV, str. 182, Državni arhiv Dubrovnik, između ostalog o tome piše: Veliko vijeće Republike 1457. god. donijelo je odluku da se na Dančama sagradi zavjetna crkvica sv. Marije od milosti, s grobljem za ukop siromaha “koji tu umiru u doba kuge, da ne umiru kao stoka, već da se kao kršćani sahranjuju na svetom mjestu te da o njihovim dušama bude neki spomen”. I dan danas, kad dođete u crkvu na Dančama, možete pročitati kameni zapis na latinskom jeziku o toj odluci. Na zidu s desne strane glavnog oltara nalazi se ploča s natpisom:
DIVE MARIAE VIRGINI - S. C. DECRETO AD PAUPERUM SEPUL.
Presvetoj Djevici Mariji - Odlukom Velikog vijeća za ukop siromaha
EX. AER.PUB. DITIBUS. VIII IDUS DECEMBRIS MCCCCLVII D.
Na državni trošak. 6. 12. 1457.
Na lijevoj strani također stoji ploča s natpisom iz Marijinog hvalospjeva 'Veliča':
QVIA RESPEXIT HUMILITATEM ANCILLAE SUAE - ECCE ENIM EX HOC BEATEM ME DICENT OMNES GENERATIONES
Što pogleda na poniznost službenice svoje - evo, naime po tome zvat će me blaženom svi naraštaji.
Da su Dubrovčani na osobit način bili privrženi sv. Mariji od milosti na Dančama, (ovaj se izvorni naziv rjeđe upotrebljava u spisima, češći je naziv Madonna delle Dance) govore nam brojne sačuvane oporuke – testamenti starih Dubrovčana što je razvidno iz knjiga Testamenta notariae koje se čuvaju u Dubrovačkom arhivu. Uz katedralu Velike Gospe i crkvu sv. Vlaha (redovito spominjane u oporukama), veoma, veoma često su se sjećali i crkve na Dančama s određenom svotom, nazivajući to decima (desetina) ili primicije (prvina – prvi plodovi).
Navodim primjer jednog testamenta iz god 1644. (Testamentum Pauli Nepoti Mercatoris, u Testamenta notariae, knj. 63 f. 95 r.): „Paruo, ostaugliam sa Decima i Primitie trema Zarquami /f/95:/, a to u Gospu cathedralu, Svetomu Vlasi oudi u Gradu i Gospi od Danacia po jedna dukat od dinara ceterdesti…“
Također je bio običaj (već u oporukama XV. st.) da oporučitelj ostavi određenu svotu udrugama trećoredica – franjevačkih ili dominikanskih – koje su bile nastanjene uz crkvice u Dubrovniku da se pomole za njegovu dušu. (v. don Niko Gjivanović, Dumanjski franjevački manastiri i kućice u Dubrovniku, u: Narodna svijest br. 9, 1927.) U već spomenutim knjigama Testamenta notariae državnog arhiva u Dubrovniku jako često susrećemo takve oporuke u kojima se spominju trećoredice – dumne nastanjene kod crkve na Dančama. O životu trećoredica – dumnica kraj crkve sv. Marije od milosti na Dančama govore i izvještaji prilikom vizitacija dubrovačke biskupije od 17. do 19. stoljeća gdje se stalno spominju Gospa od Danača i tamo prisutne dumne trećoredice sv. Franje.
2.2. Zavjetni darovi u crkvi
Kako rekosmo Dubrovčani već od XV. st., dakle od početka postojanja crkve, veoma štuju Gospu od Danača. Na spomen odanosti Majci Božjoj i danas se u crkvi čuvaju vrijedni zavjetni darovi:
zavjetne – votivne pločice kao znak zahvalnosti za čudesna ozdravljenja i nebrojene milosti primljene na zagovor Gospe od Danača
dva remek - djela dubrovačkog slikarstva: kasnogotički poliptih Lovre Dobričevića, Bogorodica sa svecima iz 1465. (a crkvica je sagrađena 1457.!) na glavnom oltaru crkve; i renesansni triptih Bogorodica sa svecima od Nikole Božidarevića na pokrajnjem oltaru, u izvornom renesansnom okviru iz 1517. godine. Oba djela reprezentativno predstavljaju umjetničke domete svojih autora i dubrovačkog slikarstva 15. i ranog 16. stoljeća. Stoga su izlagani i izvan Dubrovnika.
2.2.1. Zavjetne pločice
Zavjetne pločice, njih 250, restaurirane, nalaze se danas s desne strane glavnog oltara, na zidu apside. Nastale su u razdoblju od 15. do 19. stoljeća. Načinjene su od srebrenog i pozlaćenog, iskucanog i graviranog lima i velikim dijelom kao okov prekrivale su spomenuti poliptih L. Dobričevića. Pretpostavlja se da je okov napravljen i postavljen na poliptih polovicom 19. st. sa željom da se izlože votivne pločice crkve. Okov je skinut sa poliptiha pedesetih godina XX. stoljeća. Sve pločice nakon nedavne obnove ponovno su vraćene u okov i od 2001. izložene u crkvi. Okov se sastoji od 6 drvenih ploča koje imaju izrezane otvore u formi likova na poliptihu. Prekrivao je gotovo cijele likove sa otvorima samo za glave- poput sv. slika ikona. Na pločicama se nalaze različiti motivi: likovi muškaraca i žena u molitvenom stavu, poprsja, dijelovi ljudskog tijela (oči, ruke, noge, srce…), dijete u povoju, brodovi… Uočljiva je finoća izvedbe pozlaćenih pločica koje prekrivaju Gospinu haljinu.
2.2.2. Zavjetne oltarne slike u crkvi: poliptih L. Dobričevića i triptih N. Božidarevića
- Lovro Dobričević (Kotor, oko 1420. – Dubrovnik, 1478.) je najznačajniji slikar koji u 15. st. djeluje u Dubrovniku. Uz poliptih „Krštenje Kristovo“, koji je 1448. izradio za samostan dominikanaca, najznačajnije je Dobričevićevo djelo veliki poliptih Bogorodica sa svecima, koji je izradio za crkvu sv. Marije na Dančama. Poliptih su od Dobričevića 27. travnja 1465. naručila četiri dubrovačka plemića (postoji sačuvan ugovor slikara i naručitelja) iz obitelji Gundulić Ranjina i Pucić. Na središnjem djelu prikazana je Bogorodica s Djetetom u mandorli s dva anđela svirača u donjem dijelu. Lijevo od Bogorodice su sv. Ante Padovanski i sv. Vlaho, a desno sv. Julijan i sv. Nikola. Iznad središnjeg polja, u zabatu je prikazan Bog Otac s anđelima svih rodova, a imena su im upisana na zastavicama koje nose u rukama. (Poliptih je izlagan u Zagrebu i u Dubrovniku na velikoj izložbi Zlatno doba Dubrovnika.)
- Nikola Božidarević je najznačanije ime starog dubrovačkog slikarstva, sin slikara Božidara Vlatkovića (rođen 1460. u selu kručica nedaleko Slanoga). Poznata su mu djela 'Naviještenje' i oltarna pala 'Bogorodica sa svecima' za obitelj Đorđić, koji se čuvaju u dominikanskom muzeju u Dubrovniku, no, triptih 'Bogorodica sa svecima' (1517.) u crkvi na Dančama, je najznačajnije i najzrelije djelo umjetnikovog opusa, koje nije uspio do kraja ni završiti jer ga je prekinula smrt. Djelo predstavlja vrhunac hrvatskog renesansnog slikarstva. Naručitelj triptiha nam nije poznat, ali sa sigurnošću znamo da je rađen za ovu crkvu. U središnjem djelu triptiha je prekrasan lik Bogorodice s Djetetom i sv. Ivanom Krstiteljem u podnožju, s lijeve strane je sv. Grgur Veliki, papa, a s desne strane je sv. Martin na konju koji odijeva siromaha tj. Krista. U maču sv. Martina autor je ostavio svoj autoportret, za kojeg povjesničari umjetnosti kažu da je prvi autoportret u nas. Na predeli su prizori krunidbe sv. Grgura pape, sv. Jurja koji ubija zmaja i biskupske posvete sv. Martina. Na luneti triptiha kao središnji prikaz je raspeće Kristovo s Gospom, apostolom Ivanom i Marijom Magdalenom, a prisutne su također i svetice Uršula i Klara (u okviru apoteoze Euharistije koja se provlači u teološkoj koncepciji čitavog triptiha). Triptih je zbog svoje iznimne ljepote i vrijednosti bio više puta na izložbama (dva puta u Parizu, u Vatikanu, u Zagrebu i u Dubrovniku).
2.2.3. Zavjetno svetište pomoraca
Znakovita je i dirljiva još jedna posebnost ovog mjesta: međusobna ljubav i povezanost pomoraca i Gospe od Danača, odnosno čuvarica njezinog svetišta. Blažena Djevica Marija, koju kršćanska tradicija od davnine zove Zvijezdom mora, s dančarske hridi brižno bdije nad ćudljivom pučinom, štiteći svojom majčinskom rukom sve one koji priskrbljuju kruh sa sedam kora. Ne možemo sa sigurnošću utvrditi od kada postoji običaj da brodovi pozdravljaju Gospu, kada su i kome sestre (dumne) na Dančama prvi put odgovorile na zvuk sirene zvonjavom zvona. Prema nekim izvorima, Danče kao pomorsko svetište i tradicija pozdravljanja brodova postoji već od XVII. stoljeća. Naime, početkom XVII. stoljeća lazaret s Danača preseljen je na Ploče (sadašnji lazareti). Nastarije živuće sestre pamte da su, došavši na Danče (1931.), zatekle spomenutu tradiciju pozdravljanja duboko ukorijenjenu u svijest ondašnjih sestara. S puno ljubavi one pričaju o toj dugogodišnjoj povezanosti dubrovačkih kapetana i pomoraca s ovom crkvicom. Kada je austrijska vojska odnijela jedno od tri crkvena zvona na kraju prvog svjetskog rata, treće zvono ponovno su darovali crkvi upravo dubrovački kapetani 1969.
I danas, kada začuju pozdrav sirene s broda, sestre s posebnim osjećajima zvone na pozdrav, uz molitvu i blagoslov iz dubine srca, da Gospa od Danača čuva i štiti, od svih opasnosti na moru svakoga mornara. U novije vrijeme prigodom Dana pomoraca – Sv. Nikole, u svetištu se redovito organizira slavljenje sv. mise za sve pomorce.